Veghel, 4 juni 2025 -Sligro Food Group N.V. en GEPU, gevestigd te Utrecht, delen mede dat overeenstemming is bereikt over de overname van de aandelen van GEPU Beheer B.V. door Sligro Food Group Nederland B.V.
GEPU is een bezorg- en zelfbedieningsgroothandel gevestigd in Utrecht en richt zich op horeca en grootverbruik in de stad Utrecht en de regio in een straal van ongeveer 30 kilometer rondom de stad. Het familiebedrijf heeft een gevestigde naam met 50 jaar ervaring in de regio. Zij biedt een totaal food- en non-foodassortiment aan dat beschikbaar is via bezorging, afhaal en pick-up. Producten uit mediterrane landen zijn sterk vertegenwoordigd.
Over 2025 verwacht GEPU een omzet van circa € 15 miljoen te realiseren. Er zijn 40 medewerkers in vaste dienst (35 FTE). Op korte termijn worden de activiteiten voortgezet zoals de klanten van GEPU van hen gewend zijn. In de loop van dit kalenderjaar zullen de bezorgactiviteiten worden overgeheveld naar de Sligro Bezorgservicelocatie in Vianen. Voor de zelfbediening kunnen klanten straks gebruik maken van het netwerk van Sligro met vestigingen in onder meer Utrecht en Nieuwegein
Download het volledige persbericht:
Namens Sligro Food Group N.V.
Koen Slippens, CEO
Rob van der Sluijs, CFO
Wilt u persberichten van Sligro Food Group per e-mail ontvangen? Mail dan uw naam, adresgegevens en het e-mailadres waar u de persberichten wil ontvangen naar Charissa Kleij, ckleij@sligro.nl
Veghel, 17 april 2025 - Sligro Food Group N.V. realiseerde over het eerste kwartaal van 2025 een omzet van € 574 miljoen, een afname van € 78 miljoen ten opzichte van de omzet van € 652 miljoen in het eerste kwartaal van 2024. Gecorrigeerd voor de verschuiving van Pasen, het effect van de schrikkeldag en de stop van tabaksverkopen in Nederland, nam de omzet van de Groep licht toe. Het tweede kwartaal zien we met vertrouwen tegemoet.
Het zicht op de omzetontwikkeling in de eerste twee kwartalen van het jaar wordt traditioneel bemoeilijkt door de timing van de feestdagen. In 2024 viel Pasen vroeg en bovendien kende het eerste kwartaal in 2024 door een schrikkeldag een extra omzetdag. De schrikkeldag gaf een eenmalig voordeel in 2024, de mooie Paasomzetten verschuiven in 2025 naar het tweede kwartaal. In Nederland zijn we sinds 1 januari 2025 volledig gestopt met de verkoop van tabak. In België verkochten we al geen tabak. De effecten van deze bijzonderheden zijn zichtbaar in bovenstaande tabel.
Download het volledige persbericht:
Ten aanzien van de resultaten voor het halfjaar doen wij geen concrete voorspellingen. De halfjaarcijfers zullen op 17 juli worden gepubliceerd.
Namens Sligro Food Group N.V.
Koen Slippens, CEO
Rob van der Sluijs, CFO
Wilt u persberichten van Sligro Food Group per e-mail ontvangen? Mail dan uw naam, adresgegevens en het e-mailadres waar u de persberichten wil ontvangen naar Charissa Kleij, ckleij@sligro.nl
Aandeelhouders van Sligro Food Group N.V. worden opgeroepen deel te nemen aan de jaarlijkse Algemene Vergadering, te houden op woensdag 14 mei 2025 om 10.30 uur ten kantore van de vennootschap, Corridor 11 (5466 RB) Veghel.
Klik hier voor meer informatie
Op donderdag 27 maart 2025, voorbeurs, worden de jaarcijfers 2024 van Sligro Food Group gepubliceerd.
Bijeenkomsten
Locatie
Sligro Amsterdam
Van der Madeweg 39
1115 RD Amsterdam-Duivendrecht
Wilt u een van deze bijeenkomsten bijwonen?
Meld u per e-mail aan bij Charissa Kleij: ckleij@sligro.nl
Wilt u persberichten van Sligro Food Group in uw mailbox ontvangen?
Mail dan uw naam, adresgegevens en het e-mailadres waar u de persberichten wil ontvangen naar Charissa Kleij: ckleij@sligro.nl
Koen Slippens, CEO: “Bij de start van het jaar was ons al snel duidelijk dat de marktomstandigheden uitdagend zouden blijven en dan is veel aandacht voor efficiency en besparingen van belang. De meerjarige hoge inflatie zorgde voor terughoudendheid in de bestedingen van de consumenten en dat vertaalde zich in volumedruk bij onze klanten en dus ook bij ons. De kosteninflatie was fors maar met extra efficiency en scherpte hebben we de stevige prijsstijging op kosten goed op kunnen vangen.
Door druk op het verdienmodel van onze klanten, zijn zij begrijpelijk extra alert op onze performance als leverancier. Veel aandacht is dit jaar dan ook gegaan naar het op niveau houden en waar mogelijk verbeteren van onze basisoperatie. Daar zijn we in Nederland goed in geslaagd en we zullen de komende tijd volop aandacht blijven geven aan het ondersteunen van onze klanten in de uitdagingen die zij ervaren. Nadat we in het najaar van 2023 zijn gestart met de integratie en logistieke optimalisatie van onze totale infrastructuur in België, heeft de eerste jaarhelft van 2024 nog in het teken gestaan van de afronding van die trajecten. In die fase heeft onze operationele prestatie daar onder geleden en dat heeft ons klanten en omzet gekost. Inmiddels is in heel België de operatie, de sturing, de grip en infrastructuur op het niveau zoals we dat in Nederland al vele jaren met succes toepassen. Op basis van de feedback van klanten die we na de zomer ontvingen, gaan we 2025 met vertrouwen tegemoet.
Met name door de aandacht voor kostenbeheersing hebben we ons bedrijfsresultaat stevig kunnen verbeteren. Ook de vrije kasstroom was weer positief en de financiële positie van de groep ontwikkelde zich wederom positief. Op basis van dat resultaat en ons dividendbeleid, stellen we een dividend over 2024 voor van € 0,40 per aandeel. Nadat we in 2024 al een interim dividend hebben uitgekeerd van € 0,30 per aandeel resteert een slotdividend van € 0,10 per aandeel.
Het jaar 2025 staat bij ons in het teken van gezonde omzetgroei, tegen de wind in, want we willen in beide landen de marktgroei verslaan. De operatie staat in beide landen stevig opgelijnd en we zien genoeg kansen, maar het is uiteindelijk het resultaat dat telt. Ons jaarthema is dan ook zeer toepasselijk: Resultaat telt!”
Download het volledige persbericht over de jaarcijfers 2024:
De jaarcijfers worden op donderdag 27 maart 2025 toegelicht.
11:00 uur: persbijeenkomst
13:30 uur: analistenbijeenkomst
Locatie: Sligro, Van der Madeweg 39, 1114 AM Amsterdam
Download de presentatie over de jaarcijfers 2024:
In onze trading update op 17 april 2025 zullen wij nader ingaan op de ontwikkelingen in het eerste kwartaal van 2025. Op 17 juli 2025 worden de halfjaarcijfers gepubliceerd.
Wilt u persberichten van Sligro Food Group als e-mail ontvangen? Mail dan uw naam, adresgegevens en het e-mailadres waar u de persberichten wilt ontvangen naar Charissa Kleij: ckleij@sligro.nl
Het jaarverslag van Sligro Food Group N.V. over 2024 is op 27 maart 2025 gepubliceerd.
Het jaarverslag is via Jaarverslag 2024 of de menubalk bovenaan deze pagina in verschillende formats beschikbaar, in een online versie, als PDF en als ESEF-rapportage.
Een gedrukte versie is binnenkort beschikbaar en deze kunt u aanvragen door een e-mail te sturen naar Charissa Kleij: ckleij@sligro.nl
Degenen die op onze mailinglijst voor het jaarverslag staan hoeven niet te mailen, zij ontvangen per post een gedrukt exemplaar.
Veghel, 27 maart 2025
Veghel, 7 januari 2025
De omzet van Sligro Food Group N.V. over 2024 bedroeg € 2.890 miljoen, een toename van 1,1% ten opzichte van de omzet ad € 2.859 miljoen in 2023. De omzettoename was volledig autonoom.
De totale omzet kan als volgt worden verdeeld:
In Nederland was sprake van een omzettoename van 2,6% (Q4: toename van 4,6%). De invloed van de tabaksomzet was groot dit jaar maar nam in het vierde kwartaal al wat af. Exclusief tabak nam de omzet in Nederland met 0,4% toe (Q4: toename van 3,2%).
De tabaksomzet bedroeg dit jaar € 267 miljoen (Q4: € 63 miljoen). Het aandeel van de tabaksomzet is dit jaar gestegen en bedroeg 9,2% van de totale omzet ten opzichte van 7,4% in 2023. Met ingang van 2025 stoppen wij volledig met de verkoop van tabak.
In België nam de omzet met 7,8% af (Q4: afname van 7,8%). Zoals verwacht bleven we in het vierde kwartaal nog achter op vorig jaar, maar we zien sinds het derde kwartaal een betere trend en de afstand met het voorgaande jaar slinken.
Op dit omzetbericht heeft geen accountantscontrole plaatsgevonden.
Op 27 maart 2025 vóór beurs publiceert Sligro Food Group haar volledige jaarresultaten en jaarverslag over 2024.
Wilt u persberichten van Sligro Food Group in uw mailbox ontvangen?
Mail dan uw naam, adresgegevens en het e-mailadres waar u de persberichten wilt ontvangen naar Charissa Kleij: ckleij@sligro.nl
De bekendmaking van de FoodManager van het Jaar vond plaats op 14 november 2024 tijdens het Nationaal Food Congres in Grand Hotel Amrâth Kurhaus in Scheveningen.
Koen Slippens was via een videoverbinding live aanwezig - (Foto: Jan Willem Houweling)
Uit het juryrapport: "Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal. De jury is onder de indruk van de manier waarop Slippens, ook onder uiterst moeilijke marktomstandigheden, sinds 2008 gestaag bouwt aan zijn bedrijf. Sligro staat als een huis en is veruit marktleider in de Nederlandse foodservicemarkt en heeft nu een stevige positie in België. Sligro is een foodserviceleverancier met enerzijds een moderne, efficiënte online-operatie en anderzijds een netwerk van groothandels waar de foodservice- en horeca-ondernemer altijd inspiratie kan opdoen voor zijn klanten.”
De volgende criteria zijn bepalend voor de jurering:
De FoodManager van het Jaar:
Tijdens de zakelijke beurs ‘Zero Emission | Ecomobiel’ in ‘s-Hertogenbosch is op donderdag 17 oktober de ‘Logistiek Laadplein Award 2024’ uitgereikt aan Sligro.
Zero Emission | Ecomobiel is dé zakelijke beurs voor duurzame vernieuwing in mobiliteit. Een platform barstend van innovatie, kennisdeling en business.
De Logistiek Laadplein Award is in het leven geroepen om innovatie te waarderen en ‘best practises’ rondom het opladen van vrachtwagens te delen. Omdat de transitie naar elektrische vrachtwagens pas net is begonnen, zoeken transporteurs en bedrijven met belangen in toekomstbestendige en duurzame distributie naar antwoorden. De vragen gaan vaak over de vrachtwagen, maar zeker net zo vaak over laders, laadinfrastructuur, slim laden en netcongestie.
Voor de Award waren 20 bedrijven genomineerd, waarvan er vijf op de shortlist kwamen en uiteindelijk drie als finalisten overbleven. Dat waren Sligro, Albert Heijn en Afvalteam Gemeente Tilburg.
Adrie Verlouw, hoofd bouwzaken van Sligro Food Group, ontving uit handen van de juryleden Johnny Nijenhuis en Henri Overbeek de Award.
Adrie Verlouw: “Blijkbaar zijn wij onderscheidend met onze visie en innovatieve aanpak in de elektrificatie van ons transport in Amsterdam. En dat dit gewaardeerd wordt met deze Award maakt ons hele team enorm trots!”
Het laden van één elektrische truck is eenvoudig. De uitdagingen met een laadplein ontstaan wanneer je wil opschalen, wanneer ze een grote omvang krijgen. Zoals bij onze BS in Amsterdam, waar dagelijks 60 e-trucks geladen worden aan 36 laadpalen. In dit congestiegebied is nagenoeg geen extra energie beschikbaar, dus maken we gebruik van zonnepanelen en wordt de beschikbare laadenergie slim over de vrachtauto’s verdeeld. Zo worden op specifieke momenten gebruikers in het gebouw afgeschakeld en energie gebufferd in de bestaande vriescel. En heel pragmatische hulpmiddelen die in de dagelijkse praktijk belangrijk zijn, zoals de aanwezigheid van een laadmeester die de e-trucks wisselt en 24-7 monitoring waarmee je kunt zien of de vrachtauto’s goed zijn aangesloten.
Maandag 14 oktober werd de Sligro zelfbedieningsgroothandel in Gent op feestelijk wijze heropend. De Gentse vestiging werd afgelopen jaar grondig gerenoveerd en volledig volgens de nieuwst formulegeneratie 3.0 ingericht.
Ondanks die grondige renovatie verwelkomde Sligro Gent toch een recordaantal van 28.000 foodprofessionals. Liefst 60% van de Gentse restaurateurs sloegen hier verse ingrediënten en voedingsartikelen in.
Niet alleen het pand onderging een renovatie, ook in het aanbod is veel aandacht voor Belgische producten. Van het ruime vaste foodassortiment van 13.000 artikelen heeft 1 op de 3 producten een Belgische oorsprong.
Bij de renovatie was er veel aandacht voor duurzaamheid. De verwarming maakt gebruik van warmteterugwinning uit de nieuwe koelinstallatie, die volledig draait op natuurlijk koudemiddel. Hierdoor bespaart de winkel jaarlijks 90.000 m³ gas, wat gelijkstaat aan het jaarverbruik van 75 huishoudens. Zonnepanelen op het dak leveren groene stroom en samen met de nieuwe LED-verlichting verbruikt de winkel ongeveer 20% minder elektriciteit. Deze verbeteringen zorgen voor een CO₂-reductie van 30%.
Bij de heropening kregen Hachiko VZW – zij leiden assistentiehonden op voor personen met een motorische beperking en personen met epilepsie – en het kinderrevalidatiecentrum van UZ Gent elk een cheque van € 5000.